Van Port Elizabeth naar Johannesburg - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Thomas Wissingh - WaarBenJij.nu Van Port Elizabeth naar Johannesburg - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Thomas Wissingh - WaarBenJij.nu

Van Port Elizabeth naar Johannesburg

Door: WissinghsFive

Blijf op de hoogte en volg Thomas

14 April 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn vorige reisverslag is alweer een behoorlijke tijd terug. Ik was gebleven in Port Elizabeth bij een leuk divers museum. Na zo'n ontzettend mooie culturele dag te hebben gehad heb ik de volgende dag helemaal niks gedaan :D. En ben ik heerlijk dag op het strand gaan liggen, gelukkig had ik die dag ook alleen maar zon. In plaats van zon met onweer. Ja, een dagje zon met een aantal koude biertjes is niet verkeerd om even tussen door te hebben ;).
De volgende dag, dinsdag, heb ik geprobeerd om naar het centrum van Port Elizabeth te lopen vanaf mijn hostel. Ik verbleef in Lilongwe lodge, wat een beetje uit het centrum is. De wandeling naar het centrum zou dan ook ongeveer ander half uur duren. En ik heb het gered tot een uur, toen ben ik toch maar weer omgedraaid. Niet zozeer dat ik echt moe was ofzo, maar meer omdat ik in me eentje langs de weg liep door een aantal onguren stukjes en op een gegeven moment het toch verstandiger vond om terug te keren ;). Laat ik het zo zeggen, ik was blij dat ik geen klein blond meisjes was die daar in haar eentje rond liep :P. Ik was eigenlijk opweg naar een mooi kasteel in het centrum, maar toen ik aankwam op de plek die aangegeven stond op de kaart was daar alleen een verlaten kerkhof en een achterstallige loods.
Ik heb het uiteindelijk gered tot het hostel zonder enige kleer scheuren, en ik heb nog een leuk marktje gevonden op mijn weg terug naar mijn hostel. Dus het was niet helemaal voor niets ;).
'S avonds heb ik in het hostel gechillt met Jordy en drie Nederlandse meisjes. Helaas tot iets te laat in de nacht, want de volgende ochtend moest ik alweer om 6 uur met de Baz bus verder naar Chintsa. Ik had dan ook de wekker gezet om half 6. Helaas door de late nacht had ik daar een beetje doorheen geslapen, maar gelukkig waren de Nederlandse meiden zo aardig om mij wakker te maken op het moment dat de Baz bus voor de deur stond. (zei gingen dezelfde kant op) Ik was dan ook binnen twee minuten aangekleed en in de bus. Was wel een record tijdje voor me ;).
In ieder geval, woensdag ging ik dus naar Chintsa. Want een mooi strand dorpje is. Nou, eigenlijk is het alleen een strand hostel. Het dorpje laat een beetje te wensen over ;). Maar ze hadden nog wel een supermarktje dat drie dingen verkocht. Dus dat was wel weer heel handig. Maar het hostel in Chintsa is heel erg mooi, het heet Buccaneers hostel denk ik ;). En ik verbleef daar in de Blue dorm. De Blue dorm heeft echt een fantastich uitzicht over de baai, met een mooi strand en zee. Dus dat was wel heel mooi!
In Chintsa heb ik de eerste avond geprobeerd zelf te koken met de Nederlandse meiden en twee Denen. En we probeerde aardappeltjes te bakken met boerenworst (andere boerenworst dan in Nederland, maar zo heet het in Zuid-Afrika). Ze verkochten namelijk wel hele aardappelen en boerenworstjes in de supermarkt. Uiteindelijk was dit koken nog een heel avontuur, want in het midden van het bakken van de aardappel schijfjes was het gas op. Dus de helft was nog rauw. Net als de boerenworst trouwens. Dus de rest van de maaltijd heb ik gekookt in een pizza oven. Jaa, even een aantal hout blokjes in de pizza oven gegooid. En het was klaar om de boerenworst te braden. Helaas hadden ze geen gril, dus heb ik de worstjes gebakken op een pizza schep. Zo eentje waarmee je de pizza's normaal gesproken uit de oven haalt. Al met al was het een heerlijke maaltijd!! Echt waar ;)!

Op donderdag heb ik voor het eerst geprobeerd te surfen. En ik moet zeggen dat het nog niet zo gemakkelijk is als het lijkt. Uiteindelijk is het me gelukt om twee keer te gaan staan op de surf plank, en ook daadwerkelijk een stukje met de golf mee te gaan. Waar ik trouwens best wel trots op was, omdat de golven die ik moest trotseren ongeveer twee keer zo groot als mezelf waren. 'S middags heb ik nog mee gedaan met het beach volleyballen, maar meer voor de gratis wijn dan voor het volleyballen ;). Van het volleyballen kwam uiteindleijk niet zo heel veel :P. Voor de rest nog een beetje gerelaxt zoals het hoort op een vakantie!
Vrijdag kwam Jordy naar Chintsa, en gingen we van daaruit naar Hogsback. Hogsback staat hier bekend om de plek waar de Lord of the Rings schrijver Tolkien heeft verbleven. Het heeft ook een heel mooie Fairy garden!!!
Hogsback ligt hoog in de bergen, en is gelegen in een mystiek bos. Het is vooral mystiek omdat het vaak in de wolken ligt. En je niet verder kan kijken dan 10 meter ofzo. Daarnaast heb je allemaal hoge bomen en mooie ravijnen en uitzicht plekken daar.
In Hogsback ben ik twee dagen verbleven (of drie :P), en helaas had ik daar wel heel veel regen. Waardoor we niet in staat waren de mooie wandelingen daar te doen. Ik ben daar natuurlijk wel naar de Fairy garden geweest, en dit is eigenlijk gewoon een tuin van een bejaarde vent die in zijn vrije tijd gekke poppetjes maakt die hij dan Fairies noemt ;). Begrijp me niet verkeerd hoor, het was wel heel grappig en leuk om te zien. Maar ik denk dat de berg lucht wel een beetje naar het hoofd van de man was gestegen ;).
Na Hogsback ging ik weer terug naar Chintsa, waar ik weer een aantal dagen verbleef. Deze keer was het weer trouwens nog beter dan de vorige keer. Dus heb ik ook nog een dag gewoon gechillt op het strand en niks gedaan.
Maar in Chinsta had ik nu een aantal andere activiteiten gedaan, want ze organiseren daar iedere dag een andere activiteit met gratis wijn.
Deze keer had ik dus een treasure hunt gedaan, een treasure hunt is een activiteit waarbij je een lijst krijgt met opdrachten waar je dan een foto van moet maken als bewijs. En toen ik de jacht deed waren er maar twee teams. Dus dat was niet heel veel, maar wij (Jordy, Niek en ik) waren wel aan het strijden tegen de Duitsers. Dus dat was wel weer heel grappig, en we hebben natuurlijk gewonnen!!!

Na Chintsa ben ik in 1 keer door gegaan naar Umzumbe, waar ik verbleef in Mantis & Moon. Dit is ook weer een heel mooi hostel, alleen voor de activiteiten die daar te doen zijn moet je geluk hebben met de mensen die je daar tegen komt.
Gelukkig kwam ik daar toen een grote groep Amerikanen daar ook was. Dit was een groep van de Peace Corps, en zij zaten voor twee jaar in Lesotho om daar les te geven. Ze waren net door hun eerste 7 maanden heen, en hadden nu even een weekje vakantie in Zuid-Afrika. Dat betekende dat ze nogal los gingen omdat ze daarna weer terug naar niks moesten in het midden van Lesotho.
Het was een hele aardige groep, de eerste avond dat ik daar aan kwam hadden ze me uitgenodigd voor een barbecue. En sindsdien heb ik eigenlijk een beetje met ze opgetrokken. Op de avond van de barbecue hebben we nog een schuim feestje gebouwt in de jacuzzi. En een niet te weinige hoeveelheid alocohol geconsumeerd. En zo ging het eigenlijk door tot afgelopen zondag :D.Ik had trouwens ook geluk met het ontmoeten van de groep Amerikanen, omdat ik probeerde om afgelopen zaterdag een hostel te boeken in Durban. Maar door paas weekend was alles vol geboekt. Nou hadden de Amerikanen al een hostel geboekt, en hadden ze een afzeggen van 1 van hun vrienden dus kon ik met hun mee en verblijven in het hostel. Dat kwam dus heel mooi uit :)!

Zo was ik dus afgelopen zaterdag aangekomen in Durban, in de Happy Hippo. En heb ik nog een paar dagen met de Amerikanen opgetrokken. Zaterdag was ik met ze naar het strand van Durban gegaan, en 's avonds naar Florida street. Wat zo'n beetje de enige straat in Durban is waar je je helemaal klem kan drinken. En zondag vond ik het toch wel weer tijd voor een klein beetje cultuur, en ben ik dan ook naar Ushaka waterworld geweest. Wat een aquarium en waterpark in 1 is. Het aquarium was heel leuk, voornamelijk ook omdat ze daar een dolfijnen show hadden. En ik kon me eigenlijk niet heel goed herinneren wanneer ik voor het laatst een dolfijnen show had gezien. Dus daar heb ik wel even van genoten, vooral omdat ik daar ook een beetje brak zat ;).
'S avonds was het "helaas" weer stappen op Florida street. Ik had ook het geluk dat zo ongeveer alle Amerikanen jarig waren in de tijd dat ik met ze optrok. Dus dat hield de gezelligheid ook niet tegen :P.
Ik heb trouwens iets nieuws geleerd, genaamd "icing". Dit is wanneer je iemand een smirnoff ice geeft. Het is de bedoeling dat 1 iemand een smirnoff ice aan een ander iemand geeft op een rare manier. Verzin zelf maar een rare manier ;), en dan moet die ander op 1 knie gaan zitten en hem in 1 keer leeg drinken. En aangezien in de enige niet Amerikaan was en er nog nooit van had gehoord, vonden ze het nogal leuk omdat meerdere keren bij mij te doen ;). Ik kan nu in ieder geval wel een smirnoff ice leeg drinken binnen 15 seconden :P.

Na de wilde dagen met de Amerikanen was het tijd voor ze om weer terug te gaan naar Lesotho. En was het tijd voor mij om door te gaan naar Northern Drakensberg.
In Northern Drakensberg is een heel mooi, maar dan bedoel ik ook echt een heel mooi hostel genaamd Amphitheatre lodge. Dat is toch wel de mooiste die ik ben tegen gekomen in Zuid-Afrika. Ik verbleef daar dan ook!! Het hostel is gelegen vlakbij de gebergte die Lesotho omringen. Als je Amphitheatre of Drakensbergen intikt in google dan zie je hoe mooi het eigenlijk is. Want dat is ook daadwerkelijk wat ik heb gezien ;)!
Tijdens mij verblijf in de Amphitheatre lodge heb ik twee tripjes gemaakt vanuit het hostel (in totaal was ik daar 3 dagen). De eerste trip was naar Lesotho, wat een hele bijzondere ervaring was. Je begint de dag dan vroeg rond een uurtje of 7, en moet dan eerst helemaal de bergen in rijden om over de grens te gaan. Je krijgt daar trouwens ook een stempel van in je paspoort. Vervolgens ga je langs allemaal kleine dorpjes en krijg je een beetje de cultuur van Lesotho mee.
Lesotho is nog een beetje zoals Zuid-Afrika vroeger was. Want de mensen in lesotho leven echt nog van het land, en leven dan ook nog in echte armoede. Lesotho is trouwens het land met het hoogste laagste punt. Jaa, denk daar maar even over na.
In ieder geval heb ik dus de cultuur van Lesotho leren kennen, en was het een hele bijzondere ervaring!
De tweede dag ben ik vanuit het hostel naar de Tugela Falls gegaan. Wat de twee na hoogste waterval ter wereld is, en de hoogste van Zuid-Afrika. Dit was eigenlijk nog indrukwekkender dan Lesotho, omdat je hier de gebergte helemaal beklimt. Je doet een geweldig wandeling die je uiteindelijk helemaal naar een hoogte van 3121 meter brengt. De wandeling was dan ook erg spectaculair, en eenmaal bij de waterval aangekomen was ik dan ookwel toe aan een heerlijk koud bad in de twee na hoogste waterval van de wereld. En koud dat het was, niet normaal. Het zal niet veel schelen van 0 graden, want er was gewoon ijs te vinden net naast de waterval. Maar ik moest het toch even doen, want het is niet iedere dag dat je daar even kan gaan zwemmen ;). En ik ben er ook niet ziek van geworden ofzo, dus dat viel nog reuze mee.
De laatse dag van mijn verblijf in het Amphitheater heb ik gewoon maar even gerelaxt in de zon, en een beetje uitgerust van de wandelingen van de dagen ervoor. Ooh en trouwens ook van de nachtelijke activiteiten die er te zien waren.
Het Amphitheatre heeft namelijk ook een zwembad, jacuzzi en een sauna. Allemaal zo goed als in het midden van de bar. En dit leverde de nodige leuk taverelen op ;). Mijn eerste avond dat ik daar verbleef had een zwitsers meisje een hoop plezier met twee jongens in de jacuzzi, terwijl er nog genoeg mensen in de bar aanwezig waren!!! En een andere nacht heb ik samen met 5 andere aanwezige in mijn dorm een mooi 'nachtelijk verhaaltje" te horen gekregen om een uurtje of 3 in de nacht ;)!!! Al met al was de interactie onder de gasten in het hostel behoorlijk hoog ;).

Na mijn verblijf in Amphitheatre lodge ben ik vandaag (Zaterdag) terug gekeerd in Johannesburg. En nu verblijf ik nog twee nachten bij mijn gastheer van eerder deze vakantie, voordat ik weer terug keer naar Nederland. Morgen nog even naar de kerk om mijn vakantie even goed af te sluiten ;). En voor de rest nog even rusten bij het zwembad in de zon.

Dit was het laatste verhaaltje, en tot in Nederland!

  • 16 April 2012 - 15:29

    Yvonne:

    Wauw wat een belevenissen en wat ontzettend veel gezien.
    Tja zal hier in het Nederlandse wel weer wennen zijn !!
    Goede terugreis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Vrijwilligerswerk Kruger National Park

Recente Reisverslagen:

14 April 2012

Van Port Elizabeth naar Johannesburg

26 Maart 2012

Garden route

19 Maart 2012

Kaapstad, Cape town

12 Maart 2012

Johannesburg

08 Maart 2012

Laatste dagen Project,
Thomas

Actief sinds 22 Dec. 2011
Verslag gelezen: 1343
Totaal aantal bezoekers 8948

Voorgaande reizen:

03 Februari 2012 - 17 April 2012

Vrijwilligerswerk Kruger National Park

Landen bezocht: