Het Project in Struwig eco-game reservaat - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Thomas Wissingh - WaarBenJij.nu Het Project in Struwig eco-game reservaat - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Thomas Wissingh - WaarBenJij.nu

Het Project in Struwig eco-game reservaat

Door: WissinghsFive

Blijf op de hoogte en volg Thomas

11 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Het begint langzaam aan steeds drukker te worden op het kamp met activiteiten die wij kunnen doen. De twee hoofd rangers (Frankie en Suzann) zijn vorige week op vakantie geweest en beginnen nu echt weer met werken.
Donderdag zijn we met Frankie en Jonty rond wezen rijden om te kijken of alle wegen in het eco-game reservaat nog steeds begaanbaar waren. Blijkbaar zijn een hoop wegen veranderd door de vloed van twee weken geleden. Het water stond toen andere halve meter hoog. (De gehele graafmachine stond onder water) We hebben voor nu twee plekken gevonden die toe waren aan een stevige reperatie.
Op de terug weg kwamen we echt hele mooie mannelijke Greater Kudu tegen. Ik wist eerst niet wat het was, maar het zijn hele mooie magiestueze beesten. Ze zijn hier ook wel bekend als geesten van de jungle. Omdat ze heel elegant en haast onopvallend door de jungle bewegen. Oude mannetjes hebben echt hele mooie horens, recht omhoog met een draai erin. Wij zagen twee mannetjes die op andere halve meter voor de auto de weg over kwamen.
Terug op het kamp was er nog even niet zoveel te doen, dus hebben we beneden bij de lodges voor de toeristen een tafeltennis tafel neer gezet. En hebben we toch nog wat beweging weten te krijgen.

Vrijdag was het heel vroeg opstaan, we gingen al vroeg weg om de wegen die we donderdag tegen waren gekomen te gaan maken. Dat hield in een heleboel stenen sjouwen in de super warme zon. Ik heb me echt helemaal kapot gezweet, en we werkte met zijn vijfen (Sebastiaan, Jonty, Simon, Reason en ik) aan de brug over een rivier. Maar het leek net of we nog twee extra mannen bij ons hadden. Simon en Reason zijn Afrikaans, en terwijl ik me echt helemaal kapot heb gezweet (en zelfs een klein beetje verbrand ondanks dat ik me twee keer heb in gesmeerd met factor 30) stonden zijn met lange mouwen te werken alsof ze gestoord waren. Het bleek dat ze altijd stoned zijn, en doordat ze stoned zijn ze niet helemaal door hebben hoeveel ze werken en hoe lang.
Tijdens het bouwen van de brug en het sjouwen van grote stenen hebben we drie reptielen eiren gevonden. Ik ga proberen om ze te laten uit komen, maar tot nu toe ziet het er niet al te best uit voor de eieren. Ze hebben een hele zachte buitenkant, en konden niet zo goed tegen de tractor rit terug naar het kamp. Voor de rest waren Sebastiaan, Jonty en ik lekker aan het gooien en sjouwen met een paar stenen totdat Jonty plotseling zegt “snel snel, kom hier.” Dus wij snel naar Jonty, en hij pakt zijn grote geweer. Blijkt er een grootte mannelijke olifant op drie meter achter ons voorbij te trekken. Deze olifanten kunnen behoorlijk gevaarlijk zijn rond deze tijd van het jaar, omdat het nog steeds parings tijd voor ze is. Dan willen ze graag alles aanvallen wat ook maar een beetje te dicht in de buurt is. Gelukkig voor ons had hij niet zo’n probleem met ons en is gewoon verder gelopen.
Om een uurtje of half twee, kon ik me eindelijk in het zwembad laten plonsen. Dat was echt heerlijk, na al het gezweet. Helaas moest ik daarna weer helpen met het uitladen van een vrachtwagen vol met boomstammen (Die zijn voor een huis dat we volgende week gaan maken). Dus ben ik daarna nog maar een keer het zwembad in gedonken.
‘S avonds hebben we een night drive gedaan, wat echt heel leuk was. Ik zat voorin de auto een beetje hoog, om de spot light goed rond te laten schijnen op alle wilde dieren. Als alle lichten uit waren zag je echt helemaal niks, en met spot light moest je zoeken voor kleine glinsterende oogjes. In het begin vonden we een aantal impala’s en een dogha boy, dat is een buffel die alleen is en erg aggresief kan reageren. Daarna zagen we drie leeuwinnen, dat was echt vet. We gingen ook achter ze aan met de auto, en kwamen heel dicht bij. Uiteindelijk zat er alleen een klein struikje tussen ons en de leeuwinnen. Ze reageerde helemaal niet aggresief, ze wilde juist zo snel mogelijk weg van ons. Na de leeuwinnen hebben we nog een giraf gezien en een aantal zebra’s. Het luipaard hebben we helaas nog even moeten missen. Maar dat komt nog wel in de toekomst ;).
We hebben na de night drive beneden bij de olifant rivier geslapen, in de hoop ‘s nachts nog wat extra dieren tegen te komen. Ik heb niet zoveel dieren gezien, omdat ik nogal vroeg in slaap viel. Ik mocht dan ook weer vroeg opstaan, omdat vandaag het mijn beurt was voor de baboon patrool.
Ik ben geen bavianen tegen gekomen, wel een aantal vervet monkeys en een nijlpaard zwemmend in de rivier. Dus het buiten slapen heeft me nog wel een aantal dieren opgeleverd ;).

Vandaag is een rustige dag, we zijn begonnen met gun training in de morgen. En voor de rest hebben we eigenlijk allemaal een beetje geslapen. Mede omdat het gewoon te warm is om te bewegen. Morgen gaan we naar Blyde River Canyon en Khamal reptile center. Dus dat word ook weer een drukke dag.

Tot zover de update. Het is trouwens 47 graden vandaag en gister was het zelfs nog warmer,

  • 11 Februari 2012 - 13:53

    Hans:

    Je zal wel goed afgetraind terugkomen. Leuk die beesten zo dichtbij. Er wordt geen mensenvlees gegeten door de roofdieren??
    Leuk zo vaak een verslaggie
    x

  • 11 Februari 2012 - 16:21

    Nanda:

    47 graden en hier - 3 op dit moment, ongelooflijk wat een verschil.
    Waar staat de teller nu op qua aantal soorten, turf je ook de aantallen per soort?
    Kunnen we een wedje afsluiten hoeveel dit aan het eind gaat opleveren.

  • 11 Februari 2012 - 16:36

    E.van Beest:

    Geweldig datje zoveel dieren al hebt gezien. Lekker weertje daar. Hier is het s'nachts iets frisser.
    -8 maar ja je kunt nu niet schaatsen hier, dus dat is ook jammer. Of vind je zon lekkerder ?Liefs

  • 11 Februari 2012 - 16:56

    Sandra:

    Wauw, dat klinkt echt gaaf! Hou je een turfljstje bij van de soorten? Die 47 graden zijn hier niet voor te stellen, maar aangezien ik het niet zo op de kou heb, ben ik wel een beetje jaloers, hoewel dit dan wel weer erg heet is! Groetjes!

  • 16 Februari 2012 - 11:07

    Stefanie Ras:

    Hoi Thomas,
    Leuk om je verslagen te lezen! Je kan reisboeken gaan schrijven!
    Geniet van alles en doe ook voorzichtig, klinkt wel een beetje betuttelend! Nu ik het zo opschrijf!
    Ik blijf je volgen via de verslagen en hoor graag de rest als je weer terug bent in Holland.
    Hartelijke groeten van ons allen, De Rasjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Hoedspruit

Vrijwilligerswerk Kruger National Park

Recente Reisverslagen:

14 April 2012

Van Port Elizabeth naar Johannesburg

26 Maart 2012

Garden route

19 Maart 2012

Kaapstad, Cape town

12 Maart 2012

Johannesburg

08 Maart 2012

Laatste dagen Project,
Thomas

Actief sinds 22 Dec. 2011
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 8982

Voorgaande reizen:

03 Februari 2012 - 17 April 2012

Vrijwilligerswerk Kruger National Park

Landen bezocht: